Про добрі новини і радість бути почутим

Якось прочитала в інтерв’ю журналіста Олександра Савенка таку думку: «Катаклізми, аварії, вбивства – про це найлегше розповідати, а знайти те, що буде показувати нам світло в кінці тунелю, – набагато складніше... Соціальне завдання журналістики – це шукати і знаходити те позитивне і добре, що є в нашому житті». Абсолютно згодна з Олександром, отож і вирішила розповісти про позитив – у тій царині, яку добре знаю і яка дотична до медійної сфери – принаймні наявністю сурдоперекладів у теленовинах.

 

Уявіть собі: за статистикою, в Україні одна дитина з тисячі новонароджених з’являється на світ абсолютно глухою, і ще дві-три дитини втрачають слух у перші два роки життя. Водночас на 1 січня 2008 року в Україні налічувалося 300 тисяч дітей і мільйон дорослих, які потребують протезування слуху.

 

  Є добра новина: цьогоріч в Україні створено методичний посібник, який не має аналога у вітчизняній практиці. Назва роботи «Гармонійний розвиток дітей 2–3 років з кохлеарними імплантами та слуховими апаратами», а її мета – психологічна і реабілітаційна допомога для сурдопедагогів, логопедів та батьків дітей з порушенням слуху.

 

Посібник опрацював і адаптував сурдопедагог-практик спеціально для тих батьків, які відчувають нестачу в інформації для роботи з дітьми з порушенням слуху. Ця праця допоможе фахівцям і батькам у ранньому розвитку дитини, що сприятиме її успішній соціалізації. А гармонійно розвинене покоління – це ж майбутнє нашої країни. Добра реабілітація – запорука ефективного навчання. Ефективне навчання – шлях до повноцінної інтеграції і соціалізації. Погодьмося, кожна добре реабілітована дитина – це і збережений трудовий ресурс, і певний внесок в інтелектуальний потенціал суспільства.

 

У методичному посібнику наведено комплекс вправ, завдань, призначених для розвитку уваги, пам’яті, мислення, слухосприймання, звуконаслідування, дрібної моторики, математичних навичок у дітей з кохлеарними імплантами та слуховими апаратами. Це важливо для працівників навчальних і методичних реабілітаційних центрів, вихователів дитячих садків, батьків, студентів дефектологічних факультетів університетів, слухачів інститутів підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників освіти і охорони здоров’я. Посібник, схвалений для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, адресовано тим, хто виховує дитину молодшого дошкільного віку та займається її всебічним розвитком.

 

Видання містить низку нескладних, але ефективних вправ, які поліпшують увагу малюка, вчать мислити, розвивають його слухову пам'ять та фонематичне сприймання, стимулюють м’язи артикуляційного апарату, розвивають дрібну моторику, озброюють математичними навичками. Запропоновані методики упродовж багатьох років апробовані на дітях з різними порушеннями у Київському міському медичному центрі проблем слуху та мовлення «СУВАГ» і показали високі результати.

 

Різноманітні розвиваючі завдання розміщені у певній послідовності. Тому й працювати потрібно послідовно: від завдання до завдання, від сторінки до сторінки, від варіанта до варіанта. До кожного заняття потрібно ретельно готуватися як дорослому, так і малюкові. Заздалегідь варто ознайомитися зі змістом заняття, визначити його мету, скласти план, відібрати необхідні навчальні засоби, оглянути й підготувати місце проведення заняття. Важливо дати можливість і дитині розглянути малюнки, наявний методичний матеріал стільки часу, скільки їй потрібно. Подбати, щоб малюк був у гарному настрої, тоді він матиме задоволення від спілкування з дорослим, від процесу визнання, власних міркувань та перших перемог – правильно виконаних завдань.

 

Працювати з дитиною можна в кабінеті медичної установи, у дитячому садку чи квартирі, за столом, у кріслі, на дивані, на м’якому килимі і навіть на вулиці, у парку чи на дитячому майданчику. Головне, щоб дитина і ви одержували задоволення від спільної навчальної гри.

 

Будьте терплячими, допомагайте дитині, всіляко заохочуйте її, дайте їй можливість відчути себе переможцем. Якщо виникають труднощі, припиніть роботу, а через деякий час поверніться до неї знову. Вчіть дитину уважно слухати завдання та запам’ятовувати його. Таке ставлення до виконання вправ допоможе виховати відповідальність, акуратність та уважність, а це, в свою чергу, стане запорукою успіху вашої дитини.

 

Заняття завжди слід закінчувати на позитивних емоціях. Не забувайте хвалити дитину, відзначаючи найменші успіхи, весь час підвищуйте її самооцінку, впевненість у своїх силах, самостійність, бажання вчитися далі.

 

Кожний крок малюка – це щоразу нове відкриття, яскраве враження, незабутнє досягнення. Пам’ятаймо, що тільки в перші три роки життя діти навчаються того, що використовуватимуть упродовж усього подальшого життя. Якщо дорослі у цей віковий період виказують підтримку дитині, вона розвиватиметься швидко.

 

Сподіваюся, ці універсальні поради щодо виховання дітей будуть корисними всім батькам, які мають малюків і мають обов’язок виростити їх здоровими, розумними та щасливими.

 

Світлана Глазунова, кандидат педагогічних наук, сурдопедагог, вчитель-методист