Ралі ретроавтомобілів Пекін – Париж уперше в Україні

Територією України це ралі пройшло вперше. Заради нових вражень щораз від Пекіна до Парижа автомобілісти-учасники їздять відмінними маршрутами. Ралі на терені нашої країни відбулося за підтримки Автомобільної федерації України (ФАУ). Члени Комітету історичних автомобілів ФАУ допомагали учасникам ралі в технічних та організаційних питаннях, вважаючи, що пробіг сприятиме розвиткові автомобільних туристичних маршрутів в Україні. Один з найвідоміших у світі автопробігів на ретроавтомобілях сприятиме також промоції туристичної привабливості України. Всеукраїнський автомобільний клуб журналістів і ВБФ «Журналістська ініціатива» – офіційні інформаційні партнери Ралі ретроавтомобілів Пекін – Париж на території України.

 

Історія ралі ретроавтомобілів Пекін – Париж сягає корінням початку минулого століття. У 1907 році в газеті з’явилося оголошення: «Чи знайдеться хто-небудь, здатний проїхати на автомобілі від Парижа до Пекіна цього літа? Маршрут завдовжки 16 тисяч кілометрів! Нагорода переможцю 100000 франків!». Тоді в перегонах взяли участь автопромисловець, президент французького автоклубу маркіз Альберт де Діон та італійський принц Шіпіоне Боргезе. Граф Боргезе їхав з водієм, дружиною та журналістом, тому про ралі дізналися в усьому світі. Тоді переміг італієць.

 

Цю ідею знову втілили в життя наприкінці 1990-х. Ралі ретроавтомобілів проводиться раз на три роки під егідою Endurance Rally Association з офісом в Англії. Цього року воно відбулося вп’яте. За 32 дні 96 екіпажів з 26 країн на автомобілях, яким не менш як 30 років, перетнули вісім країн: Китай, Монголію, Росію, Україну, Словаччину, Австрію, Швейцарію та Францію.

 

    Найстарший автомобіль-учасник – 100-літній FordModel T з Австралії, а наймолодший – французький Renault 4, якому 31 рік. Участь у перегонах – дуже дороге задоволення, і, напевно, тому серед учасників немає українців (лише стартовий внесок – 40 тисяч англійських фунтів стерлінгів). Єдиний «пострадянський» екіпаж був на машині «Москвич-412». У тестовому режимі з Києва до автомобілів ралі приєдналися два представники українського автопрому – 50-річний ЗАЗ-965 («Горбатий запорожець» – на другому знімку) і виготовлений у Львові в 1971-му автобус ЛАЗ-697М. Цілком оригінальні «Запорожець ЗАЗ-965» і ЛАЗ за сприяння Комітету історичних автомобілів ФАУ планується підготувати до участі в ралі «Пекін – Париж-2016».

 

        Учасники вирушили в дорогу з Пекіна від Великого Китайського муру 28 травня, а 19 червня перетнули російсько-український кордон у пункті пропуску «Гоптівка» та провели ніч у Харкові. Зранку, 20 червня, учасники пробігу від площі Свободи вулицею Сумською виїхали на Полтавський шлях і потім на трасу Харків – Київ. Вони перебували у столиці 20–21 червня: відпочивали й ремонтували свої авто. Декому з незалучених до техогляду авто-ветеранів таки вдалося помилуватися столицею. На кільцевій трасі автодрому «Чайка» автомобілісти провели спортивні заїзди. Найкращий час показав екіпаж № 30 (на третьому знімку) з Великобританії на автомобілі «Шевроле».

 

      Львів’яни змогли оглянути машини, що рухалися певним маршрутом у центральній частині міста, увечері 22 червня. Відтак, спакувавши чимало сувенірів, із позитивними враженнями про нашу гостинність учасники ралі зранку 23-го взяли курс на україно-словацький кордон. О 8:00 перше авто стартувало за легендою на Закарпаття: контрольно-пропускний пункт перетину кордону з Євросоюзом «Чоп» готувався, щоб ралісти комфортно виїхали за межі нашої держави. Автомобілі стартували з розривом в одну хвилину. Одягнені в козацькі строї стрільці львівського куркового товариства (на третьому знімку) салютували старту автомобілів зі стародавньої вогнестрільної козацької зброї – рушниць, пістолів та мушкетів.

 

    Гостей прийшли привітати голова Львівської облдержадміністрації Віктор Шемчук (на знімку) і заступник мера Львова з гуманітарних питань Василь Косів. Спеціально для урочистого старту львівський театр історичної мініатюри «Пані Кураж» підготував ретрокостюми часів випуску автомобілів ралі. Гості з 26 країн світу із великим захопленням фотографувалися з учасниками дійства. Найбільше задоволення від спілкування з українськими козаками, схоже, дістав екіпаж № 89 Shubun Kitami (JP) / Hirofumi Igarashi (JP) на Bentley MkVI (1951 року випуску). Пан Шубун розповів, що він самурайського роду й з інтересом розглядав козацьку шаблю...

 

Працівники ДАІ не мали клопотів із забезпеченням комфортного проїзду автомобілів ралі Пекін – Париж вулицями Львова – жителі міста святкували Трійцю, автошляхи були майже порожніми.

 

Перетин кордону тривав для понад 100 автомобілів 2,5 години. Перед кордоном з організаторами й учасниками автопробігу зустрілося керівництво Закарпатської області: гості отримали сувеніри, матеріали про туристичні об’єкти області та запрошення ще відвідати Україну. Сподіваємося, у 2016-му технічний директор  Endurance Rally Association Кім Банністер знову прокладе маршрут через територію нашої країни. Тож до побачення the 5th Peking to Paris Motor Challenge 2013! Щасливих доріг!!!

 

Більш детальна інформація на сайті організаторів ралі http://www.endurorally.com/pages/5th-peking-to-paris-rally-2013

Перебіг ралі «Пекін – Париж» територією України висвітлювався on-line на веб-сторінці ФАУ за адресою: www.fau.ua

 

Євгеній Кравс,

координатор ВАКЖ,

координатор ралі «Пекін – Париж» територією України

 

Фото автора